martes, 15 de febrero de 2011

Comentari de la pintura "Escola d'Atenes"

FITXA TÈCNICA:

AUTOR : Rafael de Sanzio

PAÍS : Italia

PERÍODE : 1509-1510

ÈPOCA : Renaixement del Cinquecento

LOCALITZACIÓ: Stanza della Signatura, Vaticano, Roma.

MESURES: altura de 5m × base de 7’70m


ELEMENTS TÈCNICS:

SUPORT I TÈCNICA PICTÒRIC: Pintura mural al fresc

PERSPECTIVA: Persepectiva lineal, ja que a través de l’arquitectura ens condueix al punt de fuga central, que és damunt del cap dels dos filòsofs més importants, Plató i Aristòtil.

DIBUIX, CROMATISME, LLUM : La llum surt de adalt i és distribuida de forma homogenia sense contrastes. La pintura té molts detalls, tan en les cares dels personatges, tan en l’arquitectura. I en quan el color, intenta compensar els freds amb els càlids.

COMPOSICIÓ: La composició és simètrica, ja que pasant per Plató i Aristòtil, es divideix en dos parts. A cada costat d’ells hi ha els grups compensats de cinquant-vuit filòsofs i matemàtics.


ELEMENTS ESTILISTICS:

ELEMENTS QUE DEFINEIXEN L’ESTIL:

ELEMENTS ICONOGRÀFICS:

TEMA: Fe i teologia.

DESCRIPCIÓ: Es troben cinquanta-vuit filòsofs i matemàtics en una arquitectura clàssica i en uns nínxols es veuen figures gegantines dels déus Apolo i Atenea.

Al centre, al voltant de punt de fuga, hi ha Plató i Aristòtil, que eren considerats com els principals representants de la filosofia antiga a l’edat mitjana. Estan drets i vestits amb una toga romana. Cadascú té a la mà una de les seves obres més significatives: el Timeu i l'Ètica a Nicòmac respectivament. Plató assenyala cap al Cel i Aristòtil cap a la Terra. El color dels seus vestits també tenien significats: el vermell i el blanc de Plató representarien els elements del foc i l'aire, i el Blau i marró d’Aristòtil dels elements de l'aigua i la terra.Rafael representa Plató amb el rostre de Leonardo da Vinci, que recentment havia visitat el Vaticà tot fent recerca per una de les seves obres.A la part central una mica més avall, hi ha una figura estirada que s'identifica amb Diògenes de Sinope, el filòsof cínic. Està aïllat dels altres personatges perquè Diògenes també es mantenia separat de la resta i sempre va rebutjar els honors i homenatges que li oferien. Vesteix i se li veu un aspecte descuidat. Darrera seu està Parmènides, que està parant atenció a una demostració de Pitàgores, assegut a terra. El matemàtic està anotant en un llibre unes relacions geomètriques representades a la pissarra negra que li sostenen davant. Al costat de Pitàgores està Averrois, que va obrir les portes al coneixement musulmà i oriental, que és fàcilment identificable pel seu turbant.A la seva esquerra està Epicur, coronat amb branques de parra. El nen de cabells arrissats de darrere d'Epicur és Frederic de Màntua. I finalment, a l'extrem esquerre, hi ha un home vell, que podria ser Zenó de Cítion o Zenó d'Elea.

A la banda dreta ( cantó de Plató,)hi ha el grup de filòsofs "empírics". Euclides (o Arquímedes) està demostrant un teorema amb un compàs, amb quatre joves aprenents observant-lo.Darrera del grup està Claudi Ptolemeu, d'esquena i agafant una bola del mòn, parlant amb un altre filòsof que agafa una esfera celestial (astronomia), aquest podria ser Estrabó, o Zoroastre. El descriu com un home "d'un altre món", i podria ser aquest el motiu pel qual es troba aïllat de la resta. Per acabar, a l'extrem esquerra i just al costat de Ptolomeu, Rafael hi situa el seu autorretrat, representant-se a ell mateix com el pintor clàssic grec Apel·les.

Al capdamunt de la cúpula hi ha un medalló amb l'aforisme Causarum cognitio: "el coneixement de les causes".

VALORACIÓ:

FUNCIÓ: Obra d'encàrrec per decorar l’anomenada Stanza della Segnatura, que servia de Biblioteca i on Juli II signava els decrets del tribunal eclesiàstic.

INTERPRETACIÓ o SIGNIFICAT: el triomf de l'església com a mecenes del nou art.


PRECEDENTS o FONTS D'INSPIRACIÓ: La corona utilitzada per representar Ptolomeu va ser copiada per Rafael d'unes monedes de la dinastia macedònica de faraons amb el mateix nom que va governar Egipte del 323 al 30 aC.

APORTACIONS:



Webs visitades:

http://ies.car.edu/ESOBAT/Departaments_archivos/Socials/HARafaelSanzio.pdf

http://www.artehistoria.jcyl.es/genios/cuadros/6924.htm

http://it.wikipedia.org/wiki/Scuola_di_Atene

http://sdelbiombo.blogia.com/2009/041901-la-escuela-de-atenas.-rafael..php

Vaig anar a la Biblioteca on vaig trobar informació, però no em vaig apuntar els noms dels llibres.


3 comentarios:

  1. yEs una pintura feta a una pared, on es destacat el color del marbre pero una mica agrisat, i una barreja de colors vius en la roba dels integrants del quadre, entre el taronja, blanc, blau, groc… És una imitació de la realitat casi perfecta, ja ue es pot observar una llum natural que entra desde dalt, com si fos llum del sol. També podem observar que cada figura en el quadre té un tracte especial fet amb detall per part del artista.

    ResponderEliminar